اخذ مهاجرت و اقامت بلغارستان

اقامت بلغارستان

برای اخذ اقامت بلغارستان می توانید با مشاوران ما تماس حاصل نمایید

 

بلغارستانБългария) کشوری در جنوب شرقی اروپا است. پایتخت این کشور شهر صوفیه است. جمعیت این کشور بالغ بر ۷۵۰۰۰۰۰ نفر (در سال ۲۰۲۰) نفر است

بلغارستان یک کشور بزرگ و آینده دار و دارای یک بازار اقتصادی خوب است

 

 

روش های مهاجرت به بلغارستان همانند کشورهای دیگر متفاوت است. افرادی که قصد مهاجرت به بلغارستان را دارند باید در ابتدا شرایط خود را بررسی نمایند و سپس یکی از روش های مهاجرت و اقامت مانند تحصیل، کار، سرمایه گذاری، تولد، ازدواج و… را با توجه به شرایط خود انتخاب کنند.

انواع روشها اخذ اقامت و مهاجرت بلغارستان

 

مزایای اقامت بلغارستان 

  • شما توسط قانون شهروندی تحت حفاظت دولت بلغارستان هستید.

  • دسترسی سریع به ۱۶۹ کشور بدون ویزا

  • امکان دریافت شهروندی و پاسپورت بلغارستان

  • روند سریع اقامت بین ۶ تا ۹ ماه

  • بدون نیاز به مدرک زبان برای اقامت

  • بدون نیاز به رها کردن ملیت فعلی

  • کمترین نرخ مالیات و محیط تجارت آزاد در اتحادیه اروپا با ثبات مالی و اقتصادی

  • دسترسی به مراقبت های بهداشتی و آموزش عالی

  • معافیت مالیاتی قانونی در درآمد جهانی


 

اقامت در بلغارستان از طریق کار

اقامت از طریق کار یکی از انواع روش های اخذ اقامت می باشد که افراد می توانند اقدام نمایند. بلغارستان یکی از کشورهای اروپایی می باشد که دارای مالیات پایینی نیز هست همچنین این کشور یکی از کشورهایی است که هزینه زندگی مناسب و پایینی هم دارد. افرادی که قصد اقامت بلغارستان از طریق کار را دارند باید از طرف یک کارفرما در بلغارستان پیشنهاد کاری معتبر داشته باشند تا بتوانند برای دریافت ویزای کار اقدام نمایند. نکته مهمی که باید بدانید این است که دریافت پیشنهاد شغلی از طرف کارفرما امری ساده نخواهد بود و شخص کارفرما باید در ابتدا از افراد حاضر در کشور بلغارستان نیروی کار خود را جذب نماید و در صورتی که نیروی کار مورد نیاز در این کشور و در اتحادیه اروپا وجود نداشته باشد می تواند پیشنهاد کاری خود را برای افراد خارج از اتحادیه ارسال نماید که در این صورت نیاز به تایید اداره کار و اداره مهاجرت بلغارستان خواهد داشت. برای اخذ ویزای کار بلغارستان بهتر است بدانید که باید در ابتدا درخواست خود را به آژانس ملی استخدام این کشور ارسال نمایید و سپس آژانس ملی از فرد متقاضی تست تخصص دریافت می نماید و پس از آن اجازه استخدام برای شخص متقاضی صادر خواهد شد که در این صورت فرد کارفرما باید با شخص متقاضی کار قرارداد کاری امضا نماید تا فرد متقاضی بتواند برای ویزای خود درخواست دهد. نکته مهمی که باید بدانید این است که ویزای کار معمولا یک ساله می باشد و در صورتی که قرارداد کاری شخص متقاضی تمدید شود ویزای فرد متقاضی نیز تمدید خواهد شد. نمودار زیر نرخ بیکاری در چند سال اخیر در بلغارستان را نشان می دهد.

 

 


اقامت در بلغارستان از طریق تحصیل

بلغارستان از نظر جذب دانشجوی بین المللی شهرت قابل توجهی در اتحادیه اروپا دارد. سالانه دانشجویان بسیاری از کشورهای خاور میانه و کشورهای اروپایی برای تحصیل در بلغارستان از دانشگاه های این کشور درخواست پذیرش می نمایند.

یکی از مزایای تحصیل در بلغارستان می توان به تحصیل در مؤسسات علمی و دانشگاه های معتبر بین المللی اشاره کرد به طوری که مدارکی که از دانشگاه های بلغارستان ارائه می شود در بیشتر کشورها معتبر است. تحصیل در بلغارستان علاوه بر زبان انگلیسی و بلغاری به زبان های فرانسوی و آلمانی نیز امکان پذیر است. مزیت دیگر هزینه پایین تحصیل و زندگی در این کشور است. شایان ذکر است که داشتن مدرک زبان انگلیسی برای گرفتن پذیرش و اخذ ویزا لازم است، اما اگر متقاضی مدرک زبان نداشت می تواند از طریق دوره های زبان که در دانشگاه مقصد برگزار می شود مهارت زبان خود را تکمیل نماید.

تحصیل در بلغارستان در مقطع کارشناسی

تحصیل در بلغارستان در مقطع کارشناسی در این قسمت مقاله بررسی می شود. تحصیل در مقطع کارشناسی در بلغارستان برای دانشجویان بین المللی امکان پذیر است. رشته های تحصیلی در مقطع کارشنای در دانشگاه ها و مؤسسات عالی بلغارستان عبارتند از: اقتصاد، پزشکی، هنر، فنی، تربیت بدنی و انسان شناسی. این رشته های در آموزشگاه ها و مؤسسات به زبان های بلغاری، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی ارائه می شوند. دوره لیسانس در بلغارستان ۴ سال است و برای ورود به این مقطع متقاضی باید دیپلم ۱۲ ساله داشته باشد و مدرک زبان آیلتش با نمره ۶ ارائه دهد. البته در صورتی که متقاضی مدرک زبان مورد قبول را نداشته باشد می تواند از طریق دوره های زبان که دانشگاه ها برگزار می کنند این مشکل را برطرف نماید. 

تحصیل در بلغارستان در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در بلغارستان در مقطع کارشناسی ارشد در دو گروه رشته امکان پذیر است. گروه اول رشته های پزشکی و داروسازی که شخص پس از قبولی در امتحان ورودی می تواند تحصیل در این رشته ها را آغاز نماید. طول مدت پزشکی ۶ سال و طول مدت داروسازی ۵ سال است. گروه دوم شامل رشته هایی نظیر: مدیریت دولتی، روانشناسی عمومی، فلسفه، مهندسی هوافضا، فیزیک هسته ای می شود. مدت زمان تحصیل در این رشته ها بین ۲ تا ۵ ترم است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، متقاضی باید دوره کارشناسی را به اتمام رسانده باشد و مدرک زبان آیلتس با نمره ۶ را ارائه دهد. البته امکان ورود از طریق دوره های زبان نیز وجود دارد.

 

تحصیل در بلغارستان در مقطع دکترا

تحصیل در بلغارستان در مقطع دکترا تقریباً ۳ سال به طول می انجامد و شخص متقاضی باید سوپروایزر(استاد راهنما)داشته باشد. برای ورود به این مقطع متقاضی باید مدرک آیلتس با نمره ۷ ارائه دهد. پس از سه سال دانشجویان با ارائه پایان نامه خود موفق به دریافت مدرک دکترا می شوند. نحوه آموزش در این دوره ها نیز به صورت نیمه وقت یا پاره وقت و همچنین دوره های آموزش از راه دور را شامل می شود. دوره های نیمه وقت ۴ سال طول می کشد و مدت دوره های تمام وقت و آموزش از راه دور ۳ سال است.

هزینه های تحصیل و زندگی در بلغارستان

هزینه های تحصیل و زندگی در بلغارستان بسیار پایین تر از کشورهای دیگر اروپایی است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه های بلغارستان حدود ۸۰۰۰ یورو در سال است و تحصیل در سایر رشته ها نیز بیشتر از ۴۰۰۰ یورو نمی شود و لازم به ذکر است که می توانید هزینه تحصیل را در طول دوران تحصیلی خود پرداخت نمایید. هزینه های زندگی در کشور بلغارستان نیز بسیار پایین است هزینه خورد و خوراک و رفت و آمد بسیار پایین و هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهرها حدود ۲۵۰ یورو می باشد

حق کار و هزینه های تحصیل در بلغارستان

همانطور که پیش از این اشاره نمودیم یکی از دلایل اصلی انتخاب بلغارستان برای تحصیل هزینه های پایین تحصیل و زندگی در این کشور می باشد. در این قسمت در رابطه با هزینه های تحصیل و زندگی و حق کار دانشجویی در بلغارستان بیشتر توضیح خواهیم داد.

حق کار

دانشجویان بین المللی در بلغارستان اجازه کار دانشجویی را به صورت نیمه وقت دارند تا بتوانند هزینه های زندگی در بلغارستان را تامین نمایند. دانشجویان در مقطع لیسانس ۱۰ ساعت در هفته، دانشجویان در مقطع فوق لیسانس ۲۰ ساعت در هفته و در مقطع دکتری ۳۰ ساعت در هفته اجازه کار دانشجویی دارند.

 با توجه به اینکه نرخ بیکاری در این کشور بالاست، همین امر شانس کاریابی را برای دانشجویان بین المللی کاهش می دهد.

 ویزای همراه بلغارستان

یکی از دغدغه های بسیاری از دانشجویانی که صاحب همسر و فرزند هستند، دریافت ویزای همراه برای اعضای خانواده می باشد. یکی از مزایای تحصیل در کشور بلغارستان، دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان می باشد. لازم بذکر است که دانشجویان در ابتدا به تنهایی وارد این کشور می شوند و پس از اقدامات لازمه قادر خواهند برای همراهان خود اقدام نمایند.

 

دانشگاه های بلغاری مورد تایید وزارت علوم 

مورد تایید بودن دانشگاه  ها در کشورهای مختلف از سمت وزارت علوم ایران برای بسیاری از دانشجویانی که برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می نمایند دغدغه است چرا که قصد دارند پس از اتمام تحصیل به ایران بازگردند. در این قسمت از مقاله به معرفی دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم می پردازیم.

گروه ب (خوب)

  1. Sofia University St. Kliment Ohridski

گروه ج (متوسط)

  1. American University in Bulgaria
  2. Paisii Hilendarski University – Plovdiv
  3. ST. Cyril & St. Methodius University of Veliko Turnovo
  4. St. Ivan Rilski University of Mining & Geology
  5. Technical University of Gabrovo
  6. Technical University of Sofia
  7. Trakia University
  8. University of Architecture, Civil Engineering & Geodesy
  9. University of Chemical Technology & Metallurgy – Sofia
  10. University of National & World Economy

تنها دانشگاه علوم پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران دانشگاه علوم پزشکی صوفیا می باشد.

 


اقامت در بلغارستان از طریق سرمایه گذاری

اقامت بلغارستان از طریق سرمایه گذاری یکی از انواع روش هایی است که مورد توجه بسیاری از مهاجران می باشد که در این قسمت به صورت کامل به آن می پردازیم. اشخاص غیر تبعه که تمایل به مهاجرت به بلغارستان و همچنین دریافت اجازه اقامت این کشور از طریق سرمایه گذاری را دارند باید برای ویزای D، ویزای طولانی مدت این کشور در سفارت بلغارستان یا کنسولگری این کشور درخواست نمایند. در صورتی که قصد انجام سرمایه گذاری و ثبت شرکت در بلغارستان را دارید باید بدانید که در ابتدا باید یک دفتر نمایندگی بازرگانی در این کشور ایجاد نمایید. در طی مراحل ثبت دفتر نمایندگی در بلغارستان فرد متقاضی این امکان را دارد تا برای ویزای طولانی مدت ویزای D و همچنین اجازه اقامت این کشور اقدام نماید. اگر فرد متقاضی بتواند اجازه اقامت موقت این کشور را اخذ کند، یک کارت شناسایی بلغاری به وی اعطا می شود که شخص متقاضی اجازه ورود و همچنین اقامت  را خواهد داشت.نکته ای که باید بدانید این است اگر شخص متقاضی بتواند به مدت ۵ سال اجازه اقامت موقت خود را در این کشور از طریق سرمایه گذاری خود حفظ نماید می تواند برای اقامت دائم بلغارستان اقدام نماید.

سرمایه گذاری و ثبت شرکت در بلغارستان چندین روش دارد که به شرح ذیل خواهد بود:

  •  ثبت شرکت در بلغارستان :
    در این روش متقاضی باید شرکتی را در بلغارستان ثبت و فعال نماید و حداقل ۱۰ نفر بلغاری را استخدام نماید
    با توجه به اینکه حداقل حقوق در حدود ۳۰۰ یورو می باشد و در زمان ارائه درخواست باید این افراد استخدام شده باشند این روش از نظر اقتصادی معقول بنظر نمی رسد و شامل ریسک سرمایه گذاری قبل از اخذ ویزا برای متقاضی می گردد
    این روش فقط بصورت خاص و همراه با خرید تجارت به متقاضی پیشنهاد می گردد

  • ثبت نمایندگی شرکت تجاری در بلغارستان :
    در این روش یک شخصیت حقوقی فعال در خارج از بلغارستان متقاضی را بعنوان نماینده معرفی نماید ، در این روش نمایندگی شخصیت حقوقی ثبت و پس از انجام تشریفات اداری متقاضی بعنوان نماینده معرفی و اجازه نامه مربوطه بنام وی دریافت می گردد این اجاره نامه به همراه دیگر مدارک مربوطه جهت اخذ ویزای D به سفارت ارائه شده و و ویزای متقاضی دریافت می گردد

    نکات مهم
    • الزامی به سهامدار بودن متقاضی در شرکت غیر بلغاری نیست
    • شرکت باید دارای حداقل ۳ سال سابقه فعالیت باشد
    • اصل گذرنامه معتبر مدیرعامل )صاحب امضا( و حداقل یک یا دوبار حضور ایشان در سفارت الزامی است

    مزایای اقامت از طریق ثبت نمایندگی

    • بدون محدودیت سنی

    • بدون الزام به خرید ملک

    • بدون الزام به ارائه مدرک زبان

    • همراه با همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال

    • اجازه کارآفرینی

    • بدون آزمایشات پزشکی

مخاطبین
▪ متقاضیان دارای تجارت و کار در ایران که بدنبال ایجاد خانه دوم در فاصله نزدیک از ایران هستند
▪ متقاضیانی که دارای کسب و کار در ایران هستند و می خواهند با حداقل حضور اقامت کشور دیگری را داشته باشد
▪ متقاضیان کارآفرینی و راه اندازی تجارت در اروپا با شرایط بسیار عالی و سرمایه گذاری معقول
▪ متقاضیان علاقه مند به ایجاد بستر آموزشی با استاندارد اروپا به زبان انگلیسی برای فرزندان
▪ متقاضیان علاقه مند به زندگی در مکانی امن ، آرام و بسیار زیبا

اقامت در بلغارستان برای هنرمندان

اقامت  برای هنرمندان یکی از روش هایی است که باید به آن پرداخته شود. اقامت هنرمندان بدین گونه است که فرد متقاضی بتواند اثبات نماید در کشور خود به عنوان هنرمند شناخته شده است و همچنین از طریق هنر خود می تواند هزینه های زندگی خود را نیز تامین نماید. به طور مثال یک شخص نقاش ماهر می باشد و از این راه می تواند هزینه های زندگی خود را تامین کند بدین گونه که آثار هنری فراوانی دارد و در نمایشگاه های هنری، گالری و… آثار خود را به فروش رسانده است. در صورتی که شخص متقاضی بتواند اثبات نماید که از طریق حرفه و هنر خود می تواند در بلغارستان هزینه های خود را تامین نماید و امکان راه اندازی گالری و یا نمایشگاه های هنری را خواهد داشت می تواند درخواست اقامت هنرمندان خود را برای این کشور به ثبت برساند. البته نکته مهم در این است که اقامت  برای هنرمندان به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

 


اقامت در بلغارستان و اخذ تابعیت از طریق تولد

اقامت در بلغارستان و اخذ تابعیت از طریق تولد یکی دیگر از روش های مهاجرت می باشد که بسیار مورد توجه خانواده ها نیز هست. در مورد اخذ اقامت و تابعیت بلغارستان از طریق تولد باید گفت که ۲ نوع سیستم اخذ تابعیت وجود دارد که یکی خون و دیگری خاک می باشد که کشور بلغارستان از سیستم خون تبعیت می کند. در صورتی که فرزندی از پدر و یا مادر بلغاری متولد شود می تواند اقامت و تابعیت بلغارستان را اخذ نماید. نکته مهم در این است که اگر فرزندی از پدر و یا مادر بدون تابعیت متولد شود و یا پدر و مادر فرزند متولد شده معلوم نباشند، فرزند می تواند اقامت و تابعیت بلغارستان را اخذ کند. نکته در اینجاست که درست است که بلغارستان از سیستم خون تبعیت می کند اما سیستم خاک را نیز به صورت فرعی می پذیرد و به فرزند بدون تابعیت، تابعیت را اعطا می کند همچنین اگر فرزندی از پدر و مادر غیر تبعه ی بلغارستان متولد شود در صورتی که والدین فرزند اقامت موقت این کشور را دارا باشند، فرزند اقامت بلغارستان را اعطا نمی کند تا زمانی که والدین وی بتوانند به اقامت و تابعیت دست یایبند در این صورت اقامت و تابعیت به فرزند نیز اعطا می شود.

 


اقامت در بلغارستان از طریق ازدواج

اخذ اقامت از طریق ازدواج یکی از روش هایی است که مورد توجه افراد متقاضی مهاجرت می باشد به همین دلیل اگر قصد ازدواج و اخذ اقامت از این طریق را دارید باید قوانین آن را نیز به خوبی بدانید. مطابق با قانون اخذ تابعیت کشور بلغارستان در صورتی که فرد غیرتبعه با یک فرد تبعه ی بلغاری ازدواج نماید و حداقل ۳ سال از ازدواج آنها گذشته باشد و در صورتی که پس از ۳ سال این ازدواج همچنان پایدار باشد، شخص متقاضی می تواند اجازه اقامت دائم کشور بلغارستان را دریافت نماید. برای اخذ اقامت در بلغارستان از طریق ازدواج فرد متقاضی باید موارد زیر را رعایت نماید.

فرد متقاضی و همچنین فرد تبعه باید بالای ۱۸ سال داشته باشد.

فرد متقاضی در کشور بلغارستان مرتکب جرم نشده باشد و تحت پیگرد قانونی نیز نباشد.

شخص متقاضی دارای درآمد باشد که بتواند هزینه های زندگی خود را در این کشور تامین نماید.

فرد متقاضی به زبان بلغاری تسلط کافی داشته باشد.

 


اقامت در بلغارستان از طریق پناهندگی

اقامت  از طریق پناهندگی یکی دیگر از روش های مهاجرت به این کشور می باشد اما اگر بخواهیم در مورد پناهندگی بگوییم باید بدانید که پناهندگی یکی از روش های بدون امنیت محسوب می شود. افرادی که قصد مهاجرت و اخذ اقامت از طریق پناهندگی را دارند باید بدانند که موسسه ما این روش را راهی برای مهاجرت در نظر ندارد چرا که پناهندگی برای افراد متقاضی می تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. افراد متقاضی پناهندگی معمولا باید در کمپ های پناهندگی و به دور از امکانات رفاهی و بهداشتی زندگی کنند همچنین افراد متقاضی پناهندگی برای اینکه بتوانند به کشور مقصد ورود نمایند معمولا باید با خطراتی مانند عبور از مسیرهای صعب العبور، درگیری با پلیس های مرزی و… مواجه شوند که اکثر این خطرات می تواند برای فرد خسارت های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد به همین دلیل موسسه ما این روش را راهی برای مهاجرت نمی داند.

 


اقامت در بلغارستان و اخذ تابعیت بلغارستان

اقامت در بلغارستان و اخذ تابعیت بلغارستان از مهمترین مواردی است که افراد متقاضی مهاجرت به دنبال آن هستند. در مورد اقامت در بلغارستان باید بدانید که اجازه اقامت در بلغارستان در ابتدا به مدت ۶ ماه تا یک سال اخذ می شود و سپس فرد متقاضی می تواند تا ۵ سال اقامت خود را تمدید نماید که با گذشت ۵ سال فرد متقاضی این امکان را دارد تا درخواست اقامت دائم بلغارستان را نماید و اقامت دائم این کشور را اخذ کند. فرد متقاضی پس از اخذ اقامت دائم می تواند برای دریافت تابعیت این کشور اقدام نماید. نکته مهم این است که اگر قصد اخذ تابعیت بلغارستان را دارید باید در یک آزمون شرکت نمایید و در صورتی که از قوانین بلغارستان به صورت کامل اطلاع داشته باشید و همچنین به زبان بلغاری نیز تسلط داشته باشید و تاریخ این کشور را نیز بدانید می توانید تابعیت بلغارستان را اخذ کنید.

 


شرایط خرید ملک در بلغارستان

روش خرید ملک در بلغارستان به عنوان یکی از سریع ترین روش های کسب اقامت کشور بلغارستان قلمداد می شود. افراد از سراسر دنیا در صورت خرید ملک در این کشور می توانند برای درخواست اقامت اقدام نمایند. این روش بدون هیچ محدودیت و هیچ گونه ارائه مدارک تحصیلی و دانش زبان صورت می گیرد. در باب خرید ملک باید به این نکته توجه نمود که ملک باید استعلامات مورد نیاز برای اداره شهرداری را داشته باشد.

خرید ملک در بلغارستان این امکان را به افراد می دهد تا همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را در این پرونده همراهی نمایند و در صورت حضور در آن کشور و پس از کسب اقامت، از تحصیلات رایگان در مدارس بهره مند شوند. این روش مهاجرتی به افرادی توصیه می شود که به دنبال کسب اقامت اروپا در کم ترین زمام ممکن می باشند.

افراد در ابتدا با دریافت ویزای توریستی (Type C)وارد کشور بلغارستان می شوند و در صورت انتخاب ملک مورد نظر قادر خواهند بود تا آن را خریداری نمایند. پس از خرید ملک در بلغارستان ویزای بلند مدت اروپا (Type D) به افراد تعلق می گیرد. به مراحل خرید ملک در کشور بلغارستان در ادامه مقاله اشاره می شود تا افراد بدون هیچ دغدغه ای پای در این مسیر بگذارند.

مراحل خرید ملک در بلغارستان

به صورت معمول مراحل خرید ملک در بلغارستان به همراه یک وکیل صورت می گیرد تا تمامی مراحل قانونی از جمله مالیات های ملک و استعلامات شهرداری به درستی صورت گیرد. دفتر اسناد رسمی و اداره ثبت احوال و اقدامات نهایی برای خرید ملک از مهم ترین مراحل این کار در کشور بلغارستان می باشد. در ادامه به مراحل خرید ملک در بلغارستان اشاره شده است.

  1. جستجوی ملک: در ابتدای کار می بایست با توجه به سایت های موجود، ملک مورد نظر را انتخاب نمود.
  2. پرداخت رزرو: در صورت انتخاب ملک مورد نظر با متصدی آن وارد مذاکره شد و اقدام به پرداخت رزرو نمود. این پرداخت رزرو به منزله تایید اولیه برای ملک مورد نظر می باشد. میزان رزرو به صورت میانگین بین ۱ تا ۲ هزار یورو تخمین زده می شود.
  3. دریافت ویزای توریستی: برای اقدامات قانونی می بایست وارد کشور بلغارستان شد و ملک را از نزدیک برای انجام کارهای قانونی مورد بررسی قرار داد.
  4. حضور در بلغارستان: در این مرحله می بایست استعلامات مورد نیاز برای خرید ملک صورت می گیرد. این بدین معناست که روند قانونی انجام کار و خرید ملک در این پروسه صورت می گیرد. لازم به ذکر است که این مراحل به همراه یک وکیل صورت می گیرد و به تنهایی و بدون وکیل میسر نمی باشد.
  5. خرید نهایی: با توجه به توافقات صورت گرفته، مراحل خرید ملک در بلغارستان وارد فاز نهایی می شود و با توجه به قیمت توافق شده، اقدام به پرداخت کل هزینه های ملک می نمایید.
  6. بازگشت به ایران و درخواست ویزای بلند مدت: پس از خرید ملک در بلغارستان باید به کشور مبدا بازگشت و با توجه به اسناد ملک برای ویزای بلند مدت اروپا اقدام نمود.
  7. ورود نهایی به بلغارستان: با توجه به جواب مثبت سفارت بلغارستان، ویزای بلند مدت برای خریداران صادر می گردد.

هزینه های خرید ملک در بلغارستان

اگر چه قیمت ملک در بلغارستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزان است، خریداران باید هنگام خرید ملک از هزینه های اضافی مطلع شوند. به صورت میانگین می بایست حدود ۱۰ درصد بیشتر از هزینه های اعلام شده برای هزینه های خرید ملک در بلغارستان مد نظر گرفت. در ادامه به هزینه های مورد نیاز برای خرید ملک در بلغارستان اشاره می شود.

  • مالیات شهرداری: ۲ درصد هزینه های ملک به عنوان مالیات شهرداریی در بلغارستان تعیین می گردد.
  • مالیات بر دارایی: مالیات بر دارایی معادل ۰٫۱۵ درصد ارزش واقعی ملک در بلغارستان است.
  • هزینه دفتر اسناد رسمی: در بلغارستان دفاتر اسناد رسمی نرخ قانونی دارند. این هزینه بسیار به ارزش بازار ملک به علاوه مبلغ ثابت بستگی دارد. برای املاک با قیمت از ۵ تا ۲۵ هزار یورو، هزینه دفتر اسناد رسمی ۸۰ یورو به علاوه ۰٫۸٪ از ۵۰۰۰ یورو مازاد است. برای املاکی که بین ۲۵ تا ۵۰ هزار یورو هزینه دارند، هزینه ۲۴۵ یورو به علاوه ۰٫۵ درصد از ۲۵۰۰۰ یورو مازاد است. اگر ملکی که می خواهید خریداری کنید بیش از ۵۰ هزار یورو اما کمتر از ۲۵۰ هزار یورو هزینه داشته باشد، دفتر اسناد رسمی از شما ۳۷۵ یورو بعلاوه ۰٫۲٪ از مازاد ۵۰ هزار یورو هزینه دریافت می کنند.
  • هزینه کارگزار املاک: هزینه های کارگزار املاک متناسب با میزان هزینه ملک در بلغارستان تعیین می گردد. به صورت میانگین این هزینه در حدود ۳ درصد ارزش واقعی ملک تخمین زده می شود.

از دیگر هزینه های خرید ملک در بلغارستان می توان به هزینه های مترجم و هزینه های وکیل اشاره کرد. لازم به ذکر است که هزینه های مورد نیاز برای ملک و هزینه ای جاری ماهانه به متراژ و محل انتخابی برای سکونت بستگی دارد.

 

دریافت اقامت بلغارستان از طریق خرید ملک

طبق قوانین کشور بلغارستان، خریداران ملک از دو روش قادر خواهند بود برای اخذ اقامت بلغارستان اقدام نمایند. این دو روش متناسب با سرمایه افراد تعیین می گردد. لازم به ذکر است که در صورت کسب اقامت داوم می توان سایر کشورهای اروپایی را برای کار و زندگی انتخاب نمود. در ادامه به این دو روش کسب اقامت پرداخته می شود.

خرید ملک با ارزش بالای ۳۱۰ هزار یورو

در این روش افراد با خرید ملک در بلغارستان قادر خواهند بود تا از ابتدا اقامت این کشور را دریافت نمایند. با توجه به هزینه های ملک در شهرهای مختلف بلغارستان متراژ واحدی را نمی توان تعیین نمود. در شهر صوفیه که پایتخت و بهترین شهر کشور بلغارستان می باشد، می توان به صورت میانگین با متری معادل ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو صاحب خانه و یا ملک شد.

 

مزایای خرید ملک در بلغارستان

بلغارستان در حال حاضر عضو مستقر در اتحادیه اروپا است و چشم انداز توسعه این کشور بسیار مثبت است. با توجه به توافقات صورت گرفته، ورود به محدوده شینگن به زودی برای این کشور اتفاق می افتد. از همین رو افراد با خرید ملک در بلغارستان قادر خواهند بود به تمامی کشورهای این حوزه سفر و در صورت تمایل زندگی کنند. در ادامه به برترین مزای خرید ملک در بلغارستان اشاره می شود.

  • کمترین سطح بدهی حاکمیت در اروپا
  • افزایش سرمایه به واسطه حضور در حوزه شینگن
  • هزینه های پایین زندگی
  • نرخ ثابت پول محلی (لوو بلغارستان) به یورو با نرخ ارز ۱٫۹۴ لوی برای ۱ یورو
  •  اخذ اقامت بدون ارائه مدارک تحصیلی و دانش زبان
  • سرعت در اخذ اقامت اروپا

معایب خرید خانه در بلغارستان

به طور قطع، هر روش مهاجرتی با مشکلات و چالش هایی همراه است. در خصوص خرید ملک در بلغارستان این قضیه صدق می کند. از بزرگترین معایب خرید ملک در بلغارستان می توان به عدم حضور این کشور در حوزه شینگن اشاره کرد که ویزای آن را به خود بلغارستان محصور می کند. به طور کل خرید ملک به عنوان روش سرمایه گذاری به حساب نمی آید و فقط به افرادی که به دنبال کسب اقامت بدون مسئولیت می باشند، توصیه می گردد. از دیگر معایب خرید خانه در بلغارستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکان خرید زمین برای افراد خارجی وجود ندارد.
  2. زیر ساخت ها در کشور بلغارستان به صورت کامل قابل ارائه نمی باشند. این نکته بدین معناست که در برخی مناطق با کمبود آب مواجه خواهید شد.
  3. ازدحام بسیار زیاد در زمان های خوش آب و هوا
  4. راکد بودن پول و سرمایه در این روش

نتیجه گیری

با توجه به مطالب عنوان شده، کشور بلغارستان مقصدی مناسب با افرادی است که به دنبال کسب اقامت این کشور و کشورهای اتحادیه اروپا بدون هیچ پیش نیازی می باشند. با خرید ملک در بلغارستان می توان مجوز کار و زندگی در بلغارستان را دریافت نمود و در صورت خرید بالای ۱۰۰ هزار یورو در ابتدای کار، اقامت این کشور را اخذ کرد. این امکان در سایر کشورهای اروپایی با هزینه هایی گزاف همراه است.

خرید ملک در بلغارستان به عنوان راهی مطمئن و بدون دغدغه برای سرمایه گذاران به حساب می آید. این دسته از افراد در صورت خرید ملک می توانند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را به عنوان همراه، در این پروسه مهاجرتی داشته باشند. فرزندان بدون پرداخت هزینه اجازه تحصیل در بلغارستان را دریافت می نمایند. با کسب اقامت بلغارستان می توان در سایر کشورهای اروپایی برای زندگی و کار اقدام نمود.