مشخصات آگهی دهنده

تصفیه فاضلاب نساجی و رنگرزی
49279980
توافقی
1397-10-07
1397-11-07
365 بار
11338857

تصفیه فاضلاب نساجی و رنگرزی
صنعت آب و فاضلاب

تصفیه فاضلاب نساجی و رنگرزی

در کارخانجات نساجی، فاضلاب تولیدی در بخش های شستشو اولیه، رنگرزی، سفید کردن و تکمیل پارچه تولید می گردد. در تصفیه فاضلاب نساجی و رنگرزی وجود مواد معدنی، ترکیبات رنگی، ترکیبات سخت تجزیه پذیر و کدورت و TSS فرایند تصفیه را سخت و دشوار می نماید.
فاضلاب صنایع نساجی و رنگرزی فاقد مواد لازم برای رشد ارگانیزم ها از قبیل ازت و فسفر بوده و به دلیل ترکیبات رنگی، نیاز به روشهای تصفیه متعددی دارند. در تصفیه فاضلاب نساجی و رنگرزی از روشهای شیمیایی، فیزیکی، الکتروشیمیایی و بیولوژیکی به منظور تولید آب کشاورزی و اخذ تاییدیه محیط زیست استفاده می گردد.
روش های تصفیه فاضلاب صنایع نساجی و رنگرزی
مشابه با اکثر پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی، در تصفیه فاضلاب نساجی و رنگرزی دو بخش عمده تصفیه شیمیایی، فیزیکی و سپس تصفیه بیولوژیکی قرار دارد.
در تصفیه فیزیکی و شیمیایی فاضلاب نساجی و رنگرزی با توجه به TSS و کدورت بسیار بالا از روشهایی مانند انعقاد الکتریکی یا انعقاد شیمیایی به منظور حذف رنگ و ذرات معلق استفاده می شود. در این روشها پساب به منظور تصفیه بیولوژیکی آماده می شود. باید توجه نمود که حذف رنگ و مواد سمی در واحدهای هوازی و بی هوازی به سختی انجام می گیرد و لذا استفاده از روشهای شیمیایی و فیزیکی در تصفیه پساب نساجی و رنگرزی امری ضروری است.
فاضلاب رنگرزی به دلیل استفاده از ترکیبات اسیدی و بازی دارای رنج متغییر pH می باشد بنابراین استفاده از واحد یکنواخت ساز و تنظیم pH بسیار ضروری است. باید توجه داشت که واحدهای تصفیه بیولوژیکی صنعتی فقط در رنج pH خنثی با راندمان خوب عمل خواهند.
یکی از تفاوت های عمده پساب نساجی و رنگرزی با سایر پساب های صنعتی، وجود مواد سخت تجزیه پذیر می باشد. این مواد به شدت واحدهای تصفیه بیولوژیکی را مختل می نمایند. استفاده از ترکیبات اکسید کننده مانند ازن و UV یکی از راههای موثر در شکستن ترکیبات سخت تجزیه پذیر در تصفیه فاضلاب نساجی و رنگرزی می باشد.
آخرین مرحله در تصفیه پساب رنگرزی و نساجی، واحدهای بیولوژیکی شامل واحدهای بی هوازی و هوازی می باشد. در این مراحل افزودن ازت و فسفات و متانول به فاضلاب به منظور تامین ترکیبات لازم برای زیست آنزیم ها و باکتری ها ضروری است. روشهای بی هوازی رایج در تصفیه فاضلاب نساجی و رنگرزی شامل : UABR , UAFBR , UASB و روشهای رایج هوازی شامل: MBBR و IFAS و EAAS بر پایه روش لجن فعال می باشد.
کاربردهای تصفیه فاضلاب نساجی و رنگرزی

مهمترین دلایل استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب نساجی و رنگرزی استفاده از پساب تصفیه شده در صنایع کشاورزی و اخذ تاییدیه محیط زیست در این خصوص می باشد. اما در صورت نیاز می توان آنرا را به آبهای سطحی و یا چاههای جاذب برگرداند.
در برخی از کارخانجات به دلیل کمبود آب، از پساب تصفیه شده در خط تولید استفاده می گردد. بدین منظور تصفیه تکمیلی فاضلاب به روشهایی مانند استفاده از UF (اولترافیلتراسیون) و یا RO (اسمز معکوس) ضروری است. باید توجه نمود آب ورودی به واحد رنگرزی در یک کارخانه نساجی بایستی شوری یا همان هدایت الکتریکی پایینی داشته باشد تا عملیات رنگرزی بدون وجود یونهای مزاحم با بهترین راندمان ممکن انجام گردد. بنابراین در صورتی که بخواهیم از پساب تصفیه شده در واحد رنگرزی استفاده کنیم، توجه به این مساله ضروری است.
وب سایت طرح و کار : www.tarhokar.com
کانال تلگرام : https://telegram.me/tarh_kar

کلمات کلیدی :
تصفیه فاضلاب نساجی ها تصفیه فاضلاب رنگرزی ها حذف رنگ از فاضلاب پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی تصفیه فاضلاب رنگرزی الیاف تصفیه فاضلاب پکیج تصفیه فاضلاب سپتیک تانک

گزارش تخلف

نظرات

ثبت نظر جدید