مواد شیمیایی و انواع آن

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی موادی اند که ترکیبی خاص دارند. شیمی دان به نام جوزف پراست این مفهوم را در سده ۱۸ پس از آزمایش ها و کار روی ترکیباتی مانند مس کربنیت بکار برد.

او نتیجه گرفت همه نمونه ها از یک ترکیب، یک نوع ساختمان دارند و این نمونه ها از همه ابعاد مانند یک دیگر و این ابعاد مطابق با میزان عناصر موجود در ترکیب، متغیر هستند.

این قضیه اکنون به قانون ثابت ترکیب مشهور است. بعدها با پیشرفت روش ها برای ترکیب شیمیایی، مخصوصا در شیمی آلی، کشف شمار بیشتری از عناصر شیمیایی و فراگیری فنون نو در تجربه شیمیایی که از آن برای تصویه عناصر و ترکیبات از مواد شیمیایی بکار می برند

راهنمایی برای پایه گذاری شیمی نوین بود. این مفاهیم در بسیاری از کتاب های شیمی تعریف شده اند.

نمونه رایج در تعریف مواد شیمیایی :

یک نمونه رایج در تعریف مواد شیمیایی، آب است. این ماده همه جا ویژگی یکسان دارد و نسبت هیدروژن با اکسیژن آن همیشه به یک اندازه است.

یعنی نمونه آنچه از رودخانه گرفته شود و چه در آزمایشگاه ساخته شود، یک ویژگی دارد. مواد شیمیایی که در یک فرایند با هم واکنش می دهند دیگر نمی توانند از هم جدا شوند و در طبیعت مواد شیمیایی که خالص یافت شوند بسیار نادر هستند.

شماری از این نوع مواد شیمیایی عبارت هستنداز: الماس، طلا، سدیم کلرید، شکر. بطورکلی مواد شیمیایی از سه نوع جامد، مایع، گاز تشکیل می شوند و ممکن است که مواد شیمیایی با تغییر فشار و حرارت به شکل های مختلف خود درآید.

مواد شیمیایی موادی اند که ترکیب شیمیایی و ویژگی های مشخص و ثابتی دارند. مواد شیمیایی را نمیتوان با استفاده از روش های جدا سازی فیزیکی و بدون تجزیه عناصر و ترکیبات مواد، اجزای تشکیل دهنده آن را شناسایی نمود.

مواد شیمیایی به صورت ترکیبات شیمیایی، عناصر شیمیایی، یون یا آلیاژ می باشند.

تاریخچه مواد شیمیایی :

مفهوم مواد شیمیایی اولین بار در قرن ۱۸ توسط جوزف پراست، شیمیدان فرانسوی، پس از آزمایش و کاربر روی مواد شیمیایی مانند مس کربینیت استفاده شد.

بطورکلی مواد شیمیایی در ۴ حالت جامد، مایع، گاز و یا پلاسما وجود دارند، که ممکن است یک مواد شیمیایی تحت تاثیر تغییرات فشار و دما در هر یک از این حالات یافت شود. خلوص شیمیایی بر اساس نوع کاربرد مواد تعیین می شود.

مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی دسته بندی می شوند. همچنین بیشتر موادی که از دو عنصر کربن و هیدروژن تشکیل شده باشد. مواد آلی نامیده می شوند و اکثر موادی که فاقد دو عنصر کربن و هیدروژن باشند را غیر آلی می نامند.

برخی ازاین محصولات عبارت هستنداز:

اسیدها

اسید از واژه لاتین acidus به معنای ترش ماده‌ای شیمیایی است که مشخصه‌های محلول‌های آبی آن مزه ترش، توانایی تغییر رنگ تورنسل آبی به قرمز، و نیز توانایی واکنش با بازها و بعضی فلزات ویژه همچون کلسیم و تشکیل نمک هستند.

محلول‌های آبی اسیدی دارای پی‌اچ کمتر از ۷ هستند. پی‌اچ پایین به معنای اسیدی بودن بیشتر و غلظت بالاتر یون‌های مثبت هیدروژن است. محلول‌ها یا مواد شیمیایی را که ویژگی‌های اسید مانند داشته باشند اسیدی می‌خوانند.

اسیدها موادی هستند که ضمن حل شدن در آب یون +H (یون هیدروژن) آزاد می‌کنند. البته یون +H به صورت آزاد در آب وجود ندارد و به سرعت آبپوشی شده و تبدیل به یون هیدرونیوم (+H3O) می‌شود.

بازها موادی هستند که ضمن حل شدن در آب یون -OH (یون هیدروکسید) آزاد می‌کنند. این تعریف فقط به موادی محدود می‌شود که در آب قابل حل باشند.

نظریه آرنیوس در تصحیح و تکمیل نظریات آنتوان لاووازیه و سر همفری دیوی مطرح شد. قبل از سوانت آرنیوس و در حدود سال ۱۸۰۰ میلادی، اغلب شیمی‌دانان فرانسوی از جمله آنتوان لاووازیه، تصور می‌کردند که تمام اسیدها دارای اکسیژن هستند.

این در حالی بود که اغلب شیمی دانان انگلیسی از جمله سر همفری دیوی اعتقاد داشتند که تمام اسیدها دارای هیدروژن هستند.

محلول ها

تمام مواد قلیایی در برخورد با اسیدها از خود واکنش نشان می دهند، همه آنها وقتی در آب حل می شوند به شکل یون هیدروکسید در می آیند. در واقع فهم صحیح بازها احتیاج به درک اسیدها دارد.

با توجه به اینکه همه CO2 محلول در آب از غشای RO رد می شود و در نتیجه میزان CO2 در ورودی و خروجی یکسان می باشد. با توجه به حذف بی کربنات از آب، تعادل اسید کربنیک در داخل آب به هم خورده و PH کم می شود.

در نتیجه در آب خروجی نیاز است که مقداری مواد قلیایی مانند سود خوراکی و یا آهک به آب تزریق شود PH دوباره تنظیم گردد. همچنین از محلول های قلیایی برای شستشوی دستگاه اسمز معکوس یا CIPاستفاده می گردد.

لیست مواد شیمیایی و صنعتی

ادتا۴و۲
اگزالات سدیم
ایزو پروپیل الکل
اسید استئاریک
اسید اولئیک
اسید چرب نارگیل
اسید چرب سویا
اسید نیتریک
اسید سولفونیک
اسید سولفوریک
اسید فسفریک
اسید کلریدریک
اسید استیک
اسید سیتریک
استئارات روی
اتیل استات
اتیلن گلایکول
اتیلن گلایکول استئارات
آب ژاول
بوتیل اکریلات
بوتیل استات
پرمنگنات پتاسیم
پتاس
تری اتانول آمین
تیو سولفات سدیم
تیتانیوم دی اکساید
تری اکسید ارسنیک
دیسکلر
روغن پالم کرنل
روغن پالم استئارین
زایلن
سدیم لوریل سولفات
سدیم لوریل اتر سولفات
سولفات آمونیوم
سدیم تری پلی فسفات
سدیم کلریت
سدیم هگزامتافسفات
سوربات پتاسیم
سود پرک
سولفات منگنز
صابون مول ۶و۱۰
منو اتانول آمین
دی اتانول آمین
تری اتانول آمین
جوش شیرین
کلرید کلسیم
کوکونات فتی اسید دی اتانول آمین
کربنات پتاسیم
کلرید باریم
کلرید روی
کربنات منگنز
گلیسیرین
گلیسیرین مونو استئارات
فرمالین
منو اتانول آمین
منو اتیلن گلایکول
دی اتیلن گلایکول
تری اتیلن گلایکول
مونو پروپیلن گلایکول
متیل اتیل کتون
متیلن کلراید
محلول آمونیاک
نیتریت سدیم
نیترات کلسیم
هیپوکلریت سدیم
هیدروکسید لیتیوم
نونیل فنل مول ۶و۱۰
مونومرها
اولئو کمیکاها
الکل ها
کتونها
آروماتیکها
گلیکول اترها و استرها
آمینها
استرها
آلیفاتیکها
پلاستیزرها
پلی مرها
گلیکولها
آهک هیدراته
مورفولین

3 thoughts on “مواد شیمیایی و انواع آن”

  1. سلام
    لطفا نمایندگی ها و فروشگاه های مورد تایید برای فروش مواد شیمیایی رو ذکر نمایید

  2. مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران به غیر از ناصر خسرو کی می تونه به من معرفی کنه که قیمت مناسب باشه و مطمین

  3. اطفا مطالبی را هم در ارتباط با مواد شیمیایی دارویی قرار دهید و همچنین مراکزی که معتبر هستند برای فروش مواد شیمیایی تو تهران و شهرستانها ها رو هم قید نمایید تا دست افراد سودجو و دلالها کم بشه

Comments are closed.